top of page

עלייה במשקל בהריון

מ' בשבוע 30 להריונה הגיעה למרפאה לחוצה ומבולבלת אחרי ביקור אצל אחות ליווי הריון, שהפנתה אותה אליי כיוון שעלתה הרבה מדי בהריון.

מ' התחילה את ההיריון במשקל תקין ועלתה עד כה 10 ק"ג. העמסת סוכר תקינה, סה"כ מרגישה טוב מאד. האם עלתה הרבה מדי במשקל, האם מדובר בקצב עלייה תקין ?

מהן ההמלצות לעלייה במשקל בהריון?

עלייה במשקל בהריון נובעת בעיקר מעלייה במשקל העובר, השליה ומי השפיר ומרקמת השד, הרחם ונפח הדם. כדי להבין מהן ההמלצות חשוב להבין קודם כל מהו המשקל ההתחלתי של ההריון.

BMI הוא מדד המסווג קטוגריות משקל, מתקין ועד השמנה . ההמלצה לעלייה במשקל בהריון תלויה ב BMI ההתחלתי ובמספר העוברים בהריון .

אם התחלת הריון בתת משקל (BMI<18.5) ההמלצה לעליה במשקל הינה 12.5-18 ק"ג. החל מהשליש השני, קצב העליה המומלץ עומד על כ-500 גרם לשבוע.

אם התחלת הריון במשקל תקין (BMI 18.5-24.9) ההמלצה לעליה במשקל הינה 11.5-16 ק"ג. החל מהשליש השני, קצב העליה המומלץ עומד על כ-400 גרם לשבוע.

אם התחלת הריון בעודף משקל( BMI 25-29.9) ההמלצה לעליה במשקל היא 7-11.5 ק"ג , החל מהשליש השני, קצב העליה המומלץ עומד על כ- 200-300 גרם לשבוע

אם התחלת הריון בהשמנה( BMI 30-34.9) ההמלצה לעליה במשקל היא 5-9 ק"ג , החל מהשליש השני, קצב העליה המומלץ עומד על כ- 200-300 גרם לשבוע

כשבשליש הראשון העלייה המומלצת עומדת על 0-2 ק"ג.

בשליש השני והשלישי העלייה השבועית המומלצת נעה בין 250-500 גרם בשבוע.

כמה קלוריות מומלץ לאכול בהריון ?

המיתוס שאישה בהריון צריכה לאכול בשביל שניים כמובן שאינו נכון. זה נכון שבהריון יש עלייה בדרישות התזונתיות בעקבות גדילת איברי הרבייה וכן עליה בנפח הדם, אך אין צורך להעמיס קלוריות!

מומלץ לתסף בכ-300 קלוריות ליום בממוצע. כש 300 קלוריות שוות ערך לסנדויץ חביתה/אבוקדו עם ממרח וירקות/ יוגורט טבעי 3% עם חופן אגוזים/שקדים ופרי טרי. התיסוף הקלורי הוא בהתאמה להרגלי האכילה שלנו עוד לפני ההריון, לכן מומלץ להתייעץ עם דיאטנית ולבנות תפריט מאוזן מבחינה קלוריות והרכב המזון.

למה לא מומלץ לעלות הרבה במשקל במהלך ההריון?

בראש ובראשונה כי אחרי הלידה נישאר עם עודף משקל גדול , מה שיקשה עלינו לחזור לעצמינו. עודף משקל מעלה את הסיכון לסוכרת הריון, לחץ דם גבוה, רעלת הריון, עובר גדול ועלייה בסיכון ללידות מכשירניות/ ניתוח קיסרי , קושי בתחילת הנקה וסיכון להשמנה של האם והתינוק.

מה אני יכולה לעשות על מנת למתן עלייה במשקל בזמן הריון?

1. תהיי מודעת- כהתחלה כדאי להכיר טווחי עליה במשקל מומלצים בהריון, מהי נקודת הפתיחה שלך ואיך היית רוצה לסיים את ההריון.

2. תאכלי בצורה מאוזנת - אכילה של ארוחות קטנות ותכופות, כל שעתיים-שלוש על מנת לשמור על אנרגיה זמינה, להקל על בחילות/צרבות ולמנוע נשנושים עתירי קלוריות.

3. תהיי פעילה כמה שאפשר- ההמלצה לנשים בהריון להמשיך בפעילות גופנית בה עסקו לפני ההריון תוך הקשבה לגוף . מומלץ לשלב הליכה, שימוש במד צעדים, יוגה, פילטיס.

4. תשתי מספיק מים- המלצה ל 2 ליטרים ליום לפחות.

5. תטלי ויטמנים ומינרלים לפי המלצות צריכה לאישה הרה.

6. מעקב אחר המשקל בעצמכן/ בליווי איש מקצוע לשם מסגרת.

כששואלים אותי מה אני בעיקר זוכרת מההיריון שלי אני עונה ישר בלי להתלבט, ביקורים במרפאת ליווי הריון. בהריון שלי עליתי 23 ק"ג, כשמרבית הק"ג עלו כבר בטרימסטר הראשון. על אף המודעות הגבוהה שלי לבריאות והניסיון בשטח במעקבי הריון למטופלות שלי לא הצלחתי למתן את העלייה המהירה במשקל ולשמור על המלצות הספרות.

"איך את עולה ככה במשקל ואת דיאטנית??" זו שאלה ששמעתי הרבה יותר מדי במהלך ההריון שלי. אפילו שידעתי שאני עושה כל שביכולתי על מנת לשמור על איזון, לא הרגשתי בנוח לנוכח ההערות של הצוות המטפל שהעלייה אצלי חורגת את ההמלצות.

אין הסבר פיזיולוגי מדוע נשים מסוימות עולות הרבה יותר מהממוצע בתחילת ההריון אך חשוב להיות עם יד על הדופק, במודעות ובשליטה ולהיעזר באנשי מקצוע מתאימים ונעימים לכן !!

זכרו כי בהריון אנחנו אמנם לא אוכלות בשביל שניים אך יש לנו השפעה עצומה על העובר שלנו ועל התפתחותו בהמשך חייו.

יש עוד!

bottom of page